Jatuh

*1. Setitik air mata ibu jatuh, kerana angkara anaknya, 10 kebajikan anaknya hilang, ibu-ibu jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air matanya, biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.*

*2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/bapa/anak, sebab wajah org tidur akan menampakkan segalanya.*

*ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..*

*» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.*
*» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.*
*» Memandang wajah Ibu yg sedang tidur/sedar hingga berlinangan air mata.*

*3. Org yg kita kena tengok dan selalu pandang dlm hidup, tengok masa tidur.*
*Ibu..*
*Suami/Isteri..*
*Anak anak..*

*1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk utk menunjukkn sesuatu pada Ibu/bapa.*

*2. Barang siapa yg tidak mendoakn ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu/bapa yg sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.*

*3. Doa org yg masih hidup makbul utk org yg hidup dn mati, jadi doaknlah Ibu/bapa kita yg telah tiada.*

*4. Ketika melalui kubur, prlahankn kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dn beri salam, mrka akan doakn kita “brkatilah si pulan ini” dn jika tak bagi salam, mrka akan kata “celakahlah org ini” jadi, jgan lupa bagi salam.*

*5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.*

*6. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin org itu selamanya.*

*7. Jika ibu/ayah kita sudah meninggal dn semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang utk dia, bila ibu/ayah kita dah takde teruskn memberi peruntukkn tu sebagai sedekah.*
*“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kpda ibu/bapaku”.*
*Itu yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.*

*8. Kalau kita susah nak brsedekah, bayangkn wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.*

*9. Allah panjangkn usia Ibu/bapa supaya mrka sakit dn nyanyuk utk beri syurga pda anak2nya, jagalah mrka dgan baik Insyallah, syurga balasanya, jadi klu tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita, besar sgat pahalanya.*

*10. Allah klu boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkn matikn seseorang dlm keadaan kotor dn brdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin utk mmbersihkn kita sebelum dia mengambil kita.*

*Oleh krna sahabat2 dlm group ni sya sayangi…*
*Dgan niat yg baik ikhlas kerna Allah same2 berdoa*

*”Yaa Allah, Ya Rahman, Ya Rahim…. Org Yg M’baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat & Sabar‥*
*Sayangilah Mrka Serta Kasihilah Mrka‥*
*Tolong Bantu Tingkatkn Kehidupan Mrka‥*
*Permudahkn Rezeki Mrka..*
*Sihatkn Tubuh Badan Mrka..*
*Permudahknlah Langkah Mrka‥*
*Berikn Kebahagiaan Pda Mrka..*
*Ampunkn Dosa Dosa Mrka..*

*Aaminn…*

*Kirimkn pada ahli keluarga mu semoga mereka juga akan Mendoaknmu…*
*Wassalam…*

*Ust. Sihabuddin Muhaemin..*

Advertisements

As salam.

 

Kadang-kadang Seseorang yang mempunyai masa lalu yang kelam,jauh dari sunnah Rasullullah dan jauh dari ALLAH Pengakhiran hidupnya itu lebih baik dari kita dengan Hidayah Allah dan Usahanya untuk memperbaharui hidupnya , Mendekati Allah dan Taat Pada Perintah Allah sebelum dia menghadap Ilahi .

Siapa Yang tidak kenal pada Bekas pelakon ini , yang berlakon dalam filem “Ali setan” beliau pernah menceritakan bagaimana kelamnya hidup dia ketika muda dan jauh dari Allah . Dan pada hari ini Allah telah memanggilnya dan malaikat mencabut nyawanya ketika sedang tidur . MashaAllah .

Menurut beliau Penghijrahan beliau bermula apabila beliau berkunjung ke New York untuk menghadiri bengkel perfileman selama 3 bulan. Beliau merancang untuk tinggal di rumah kawannya di New York. Beliau berjanji untuk pergi ke sana pada hari Jumaat tetapi oleh kerana terlalu excited, beliau ke sana pada hari Selasa. Kawannya tidak bersedia menerima beliau kerana sepatutnya beliau hadir pada hari Jumaat. Tanpa tempat tuju, beliau menaiki teksi dan menyatakan ingin ke New York.

“New York besar tuan, ke mana ?” tanya pemandu teksi berbangsa Pakistan.
“Saya tidak tahu..” jawab Ali Setan.
“Kau ni Orang Islam ke? tanya pemandu teksi.
“Ya. Islam” jawab Ali Setan.
“Kalau aku bawa kau ke Masjid, ok? tanya pemandu.
“Boleh juga” balas Ali. “Walaupun di Malaysia jarang-jarang ke masjid, di New York ke masjid pula”, kata Ali di dalam hati.

Oleh kerana pada masa itu sudah masuk waktu solat, Si pemandu teksi juga solat di masjid. Ali juga turut sama. Akhirnya Ali dapat menumpang tidur di masjid di New York selama beberapa malam. Beliau turut solat di sana. Beliau berfikir, bila pulang ke Malaysia nanti beliau ingin berubah menjadi baik. Inilah antara titik perubahan beliau.

Beliau pernah kata ketika mula mendalami agama, hati beliau masih lagi berasa kosong. Kemudian beliau membuat sembahyang hajat untuk mendapatkan petunjuk, dan beliau diberi petunjuk untuk ke Syria.Dan mendalami agama di sana.

Beliau berkongsi tujuh perkara yang sunnah yang beliau sendiri telah amalkan.

1. Solat Tahajud.
Ustaz Azmil mula solat tahajud apabila terpaksa menjaga anaknya ketika usianya 4 bulan. Ketika itu beliau bercerai dengan isterinya. Anaknya suka bangun pada pukul 3 pagi. Beliau mengambil kesempatan untuk solat tahajud dan merasa nikmat solat tersebut.

2. Membaca Al-Quran
Sewaktu waktu dahulu beliau tidak pandai membaca Al-Quran. Pada masa itu beliau tidak hafal Al-Fatihah. Beliau terpaksa menulis Al-Fatihah dalam tulisan rumi jika ingin solat. Alhamdulillah beliau kini telah hafal banyak surah.

3. Solat Berjemaah di Masjid
Beliau cuba solat 40 waktu di masjid. Banyak dugaan yang dihadapi seperti selepas 30 waktu ada bermacam-macam perkara berlaku seperti birthday mak beliau, sepupu kahwin dsb. Akhirnya beliau berjaya solat 40 waktu dan sekarang tetap melakukannya.

4. Solat Dhuha
Dhuha sebagai anak kunci rezeki. Ustaz Azmil pernah menyimpan sebanyak RM3 juta sewaktu menjadi artis. Duit berkenaan habis dalam masa 2 tahun sahaja. Ketika pergi ke Syria, beliau sudah mengamalkan solat Dhuha. Duitnya habis selepas 3 bulan setengah, namun rezeki beliau dan keluarga di sana tidak pernah putus. Beliau telah pulang ke Malaysia sebanyak 7 kali dalam masa 3 1/2 tahun. Tidak termasuk ke tempat lain seperti London, Brussel, Dubai, etc.

5. Bersedekah
Adat di Syria ialah guru akan memberi makan atau barang kepada anak murid. Ustaz Azmil mengajar bahasa Inggeris di sana kerana beliau fasih berbahasa Inggeris. Selepas kelas di rumah beliau, anaknya akan memasak makanan. Pada suatu hari selepas memasak, semua bahan makanan seperti beras, ayam, dsbnya habis. Alhamdulillah keesokan harinya ada orang menghantar seguni beras dan bahan-bahan masakan lain.

6. Sentiasa Berwuduk
Apabila berwhuduk, malaikat akan berdoa meminta keampunan ke atas orang yang berwudhuk.

7. Sentiasa Beristighfar ke Allah
Selalulah meminta ampun dan bertaubat kepada Allah agar Allah mengampunkan dosa-dosa kita.

Semoga Allah menempatkan beliau bersama orang-orang yang beriman .
Al-Fatihah.

Hati.

_”Hati kita ini ibarat gelas, tempat kita meletakkan sesuatu. Kaki, tangan, mulut dan anggota badan semuanya adalah tumpahan dari apa yang ada di dalam hati. Andai hati cantik, maka apa yang keluar dari hati kita itu juga cantik.”_

_”Oleh sebab itu, apa yang kita utamakan dan perlu tanam dalam hati adalah aqidah. Itulah yang utama.”_

_”Andai kita mempunyai aqidah yang betul, kalimah Syahadah reti sungguh maka segala tutur kata, tingkah laku, urusan jual beli dan apa jua perbuatan akan menurut kalimah Agung tersebut. Setiap perlakuan adalah tumpahan daripada kalimah Syahadah itu.”_

*(Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat)*

Perbanyakkan
Selawat..

*۞ Allahumma solli ‘ala Sayyidina Muhammad Wa’Ala Ali Sayyidina Muhammad ۞*

AlQuran.

*KALAU DITANYA OLEH ANAK / CUCU tentang AL-QUR’AN.*
*_MINIMAL DIJAWAB SEPERTI INI_*

T : Berapa jumlah Surah dlm Al-Qur’an?
J : *114 Surah*
T : Berapa jumlah Juz dlm *Al-Qur’an?*
J : *30 Juz*
T : Berapa jumlah Hizb dlm *Al-Qur’an?*
J: *60 Hizb*
T: Berapa jumlah Ayat dlm *Al-Qur’an?*
J: *6236 Ayat*
T : Berapa jumlah Kata dlm *Al-Qur’an?*, dan Berapa Jumlah Hurufnya?
J: *77437 Kata, atau 77439 Kata dan 320670 Huruf*
T : Siapa Malaikat yang disebut dlm *Al-Qur’an?,*
J : *Jibril, Mikail, Malik, Raqib,* *Atiid,Malakulmaut, Harut, Marut, Al-Hafazoh, Al-Kiromulkatibun HamalatulArsy, dll.*
T : Berapa Jumlah Sajdah (ayat Sujud) dlm *Al-Qur’an?*
J : *15 Sajdah*
T : Berapa Jumlah para Nabi yg disebut dlm *Al-Qur’an?*
J : *25 Nabi*
T : Berapa Jumlah Surah Madaniyah dlm *Al-Qur’an?*, sebutkan.
J : *28 Surah, al-Baqoroh, al-Imron, al-Nisa” al-Maidah, al-Anfal, al-Tawbah, al-Ra’d, al-Haj, al-Nur, al-Ahzab, Muhammad, al-Fath, al-Hujurat, al-Rahman, al-Hadid, al-Mujadilah, al-Hasyr, al-Mumtahanah, al-Shaf, al-Jum’ah, al-Munafiqun, al-Taghabun, al-Thalaq, al-Tahrim, al-Insan, al-Bayinah, al-Zalzalah, al-Nashr.*
T : Berapa Jumlah Surah Makiyah dlm *Al-Qur’an?* sebutkan.
J : *86 Surat*, selain surah tersebut di atas.
T : Berapa Jumlah Surah yg dimulai dgn huruf dlm *Al-Qur’an?*
J : *29 Surah.*
T : Apakah yg dimaksud dgn *Surah Makiyyah?,* sebutkan 10 saja.
J : *Surah Makiyyah adalah Surah yg diturunkan di Makkah sebelum Hijrah, seperti: al-An’am, al-Araf, al-Shaffat, al-Isra’, al-Naml, al-Waqi’ah, al-Haqqah, al-Jin, al-Muzammil, al-Falaq.*
T : Apakah yg dimaksud dgn *Surah Madaniyyah?* sebutkan lima saja?
J : *Surah Madaniyah adalah Surah yg diturunkan di Madinah setelah Hijrah, seperti: al-Baqarah, al-Imran, al-Anfal, al-Tawbah, al-Haj.*
T : Siapakah nama para Nabi yg disebut dlm *Al-Qur’an?*
J : *Adam, Nuh, Ibrahim, Isma’il, Ishaq, Ya’qub, Musa, Isa, Ayub, Yunus, Harun, Dawud, Sulaiman, Yusuf, Zakaria, Yahya, Ilyas, Alyasa’, Luth, Hud, Saleh, ZulKifli, Syuaib, Idris, Muhammad Saw.*
T : Siapakah satu-satunya nama wanita solehah yg disebut namanya dlm *Al-Qur’an?*
J : *Maryam binti Imran.*
T : Siapakah satu-satunya nama Sahabat yg disebut namanya dlm *Al-Qur’an?*
J : *Zaid bin Haritsah. Rujuk dlm surah Al Ahzab ayat 37.*
T : Apakah ayat dlm *Al-Qur’an* yg pertama kalil turun?
J : surah al alaq ayat 1-5 *( إقرأ باسم ربك الذي خلق)*
T : Apakah ayat terakhir yg turun dlm *Al-Qur’an?*
J : ayat 3 surah al maidah *أليوم أكملت لكم دينكم وأ تممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الإسلام دينا)*
T : Apakah nama Surah yg tanpa *Basmalah?*
J : *Surah at-Tawbah (baro’ah).*
T : Apakah nama Surah yg memiliki *dua Basmalah?*
J : *Surah al-Naml.*
T : Apakah yg disebut *surah al-mu’awidzatain (2 surah penjagaan)?*
J : *Surah Al-Falaq & An-Naas.*
T : Apakah nama Surah yg bernilai seperempat *Al-Qur’an?*
J : *Surah al-Kafirun.*
T : Apakah nama Surah yg bernilai sepertiga *Al-Qur’an?*
J : *Surah al-Ikhlas*
T : Apakah nama Surah yg menyelamatkan dari *siksa Qubur?*
J : *Surah al-Mulk*
T : Apakah nama Surah yg apabila dibaca pada *hari Jum’at* akan menerangi sepanjang pekan?
J : *Surah al-Kahfi*
T : Apakah ayat yg *paling Agung* dan dlm Surah apa?
J : *Ayat Kursi, dlm Surah al-Baqarah ayat No.255*
T : Apakah nama Surah yg *paling Agung* dan berapa jumlah ayatnya?
J : *Surah al-Fatihah, 7 ayat.*
T : Apakah ayat yg paling bijak dan dlm surah apa?
J : Firman Allah Swt :” Barang siapa yg melakukan kebaikan sebesar biji sawi ia akan lihat, Barang siapa melakukan kejahatan sebesar biji sawi ia akan lihat.. *(Surah al-Zalzalah ayat 7-8)*
T : Apakah nama Surah yg ada *dua sajdahnya?*
J : *Surah al-Haj ayat 18 dan ayat 77.*
T : Pada Kata apakah pertengahan *Al-Qur’an* itu di Surah apa? ayat no Berapa?
J ::* وليتلطف* Surah -Kahfi ayat No. 19
T : Ayat apakah bila dibaca setiap habis Sholat Fardhu dpt mengantarkannya masuk ke dalam surga?
J : Ayat Kursi.
T : Ayat apakah yg diulang-ulang sbyk 31 kali dlm satu Surah dan di Surah apa?
J: Ayat فبأي آلاء ربكما تكذبانِ ) pada Surah al-Rahman.
T : Ayat apakah yg di ulang-ulang sbyk 10 kali dlm satu Surah dan di surah apa? Apakah ayat ini ada juga disebut dlm surah lainnya? Di Surah apa?
J : Ayat (ويل يومئذ للمكذبين) pada Surah al-Mursalat, juga ada dlm Surah al-Muthaffifiin ayat No. 10.
T : Apakah Ayat terpanjang dlm *Al-Qur’an?* pada Surah apa? Ayat berapa? Dan apa yang dibahas?
J: *Ayat No 282 Surah al-Baqarah,* membahas muamalah dg sesama manusia dlm keuangan& hutang piutang
—————————————————–
*Bermesraan lah dengan Al Qur’an* sebagaimana mesranya kita dgn dompet & gadget kita selama ini, berdekatan lah dgn al quran sedekat kita dengan pasangan,anak-anak dan teman-teman kita hari ini…
*Bersahabat lah dengan Nya…* karena *Al Qur’an* tidak akan meninggalkan kita sbg _sahabat_ ketika yg lain berpaling, _dia akan datang sebagai syafaat bagi sahabat2 nya di akhirat kelak.._

*Yuk di share ke saudara kita yg lain agar jd investasi ilmu yg bermanfaat*

Garam.

Nor Aslida Sabris Aslida:
[ REZEKI MELIMPAH DENGAN ASBAB MANDIAN GARAM AURA GOLD 769 ]

” Bisnes yang saya buat sejak beberapa tahun lalu, sedikit demi sedikit jatuh. Dah cuba macam-macam cara tapi gagal. Hidup tak tentu arah. Rezeki sempit.

Dengan asbab Mandian Garam AuraGold769, bisnes bertambah baik dan berkembang, client semakin ramai dan rezeki mencurah-curah datang ” – pn aslida dari damansara

Alhamdulillah selepas mengamalkan Mandian Garam Aura769 , hidup banyak berubah. Rezeki semakin lancar dan hari-hari dapat client baru. Client lama pun menjelaskan bayaran mereka. Dah larut malam pun nak bank-in. Hidup kembali tenang, lebih fokus dan bersemangat. Duit? Tiada masalah lagi.

Apa yang tuan/puan dapat jika amalkan Mandian Garam AuraGold769 ini:

1. Rasa lebih bersemangat untuk berusaha
2. Lebih fokus dalam kerja
3. Mengurangkan tekanan
4. Menaikkan aura diri
5. Sebagai Pelaris Semulajadi untuk kerjaya dan perniagaan
6. Doa cepat makbul
7. Menaikkan seri wajah

dengan izin ALLAH dan yakin dengan pertolonganNya apa yang kita hajatkan akan cepat termakbul.

Promosi 9 orang terawal akan mendapat tawaran harga dan hadiah istimewa.

Jom Whatsapp sekarang
Aslida
http://www.wasap.my/601150202796

*Semoga Hidup Kaya dan Bahagia bersama Mandian Garam AuraGold 769*

#Aura769
#XifuIhsan